top

 

Vacuumventil Fenix

From: Arne Henriksen, e-mail: arneh@online.no
Date: 07-05-2003

Hei Jeg er en ny eier av en Fenix med Volvo Penta MD5B motor med saltvannskjøling. I kjølesystemet sitter en vacuumventil. Hvilken funksjon har denne og kan den eventuelt fjernes?

Med vennlig hilsen Arne Henriksen


From: TOM JENSEN, e-mail: tomjensen123@get2net.dk
Date: 14-05-2003

At fjerne vacuumventilen er det samme som at få vand i motoren og dermed starten til en meget dyr reparation!!!

Det er overordentligt vigtigt at ventilen fungerer. Den forhindrer at havvandet ved standsning løber tilbage i motoren gennem manifolden. Du kan høre om ventilen fungerer ved at den suger luft og dermed afbryder hævertvirkningnen når motoren standses.

Der ligger en meget lille pakning med et lille hul i i ventilen. Pakningen skal skiftes / kontrolleres gerne hvert år. Købes med en lille kobbertætningsring som original reservedel hos Volvoforhandler. Jeg har desværre kedelige (læs: bekostelige) oplevelser med ventilen 2 gange. Den første stammer fra vand i min MD 6A monteret i en Ballad. Jeg afmonterede ventilen efter råd fra en "motorkyndig", i forbindelse med installation af en ferskvandskøler.

Det betød i første omgang at motoren blev svær at starte ( pga. vand på stemplerne), efter at mange kloge motorhoveder havde været ombord, inkl.. prof.motorhoveder med rynker i panden og med hovederne inde i motorrummet, fik jeg endelig stillet diagnosen hos en tænksom Volvomekaniker, det blev til en reparation af cylindre og nye stempelringe plus isætning af en ny vacuumventil. ---6.000 gode danske kroner spildt, og nogle erfaringer med "motorfolket" rigere.

Anden gang var, da jeg købte min Maxi 95, for 5 år siden. Jeg var meget opmærksom på motoren i denne båd og undersøgte, klog af gammel skade på Balladen, ventilen her. Ventilen var om foråret blevet forsynet med et godt stykke selvgjort "cykelslangepakning" i vacuumventilen ( i stedet for den lille pakning med hul i) da det irriterede den tidligere ejer at ventilen dryppede og var "utæt"! Ventilen var nu med garanti tæt!! Ved nærmere undersøgelse var der vand i olien i motoren, en Volvo 2003. ( 29 HK).

Reparationen blev trukket fra købsprisen og beløb sig til 26.000 d. kr., SÅ pas på denne tit ubevogtede lille ventil af meget stor betydning. Volvo har i øvrigt en meget fin instruktionstegning på, hvordan ventilen skal monteres. (over vandlinien).

MAXI-hilsen. Tom Jensen, Maxi 95, nr. 348. tomjensen123@mail.tele.dk

Det siger vores medlemmer