top

 

Maxi 77 kontra Maxi 68

From: Asbjørn Skou, e-mail: asb@Codan.DK
Date: 15-01-2003

Jeg har besluttet at købe enten en Maxi 68 eller en Maxi 77. Jeg har flere steder set at Maxi 68 får skyld for at være langsom - er den er den langsommere end Maxi 77 eller er de nogenlunde lige hurtige ??

Jeg savner råd/erfaringer om forskellene på de to modeller generelt.

På forhånd tak

Med venlig hilsen

Asbjørn Skou


From: Bjarke M. Christensen, e-mail: Bjarke@GreveStrand.dk
Date: 15-01-2003

Hej,

Man får som regel et meget godt hint ved at se på bådens LYS tal. Maxi 68 har et lystal på 0,95 hvorimod maxi 77 har et lystal på 1,03. Det er nok til at man kan mærke en forskel når man sejler ved siden af hinanden.

Der er 3 væsentlige faktorer til fart: Antal kvm sejl (motoren), vandlinielængden (angiver max hastighed) og vægten (modvirker accelerationen)

Maxi 68 har 21 kvm sejl, er 5,95 meter i vandlinien og vejer 1550 kg

Maxi 77 har 25 kvm sejl, er 6,75 meter i vandlinien og vejer 2000 kg

Hvis man ganger og divider lidt på disse tal ser man, at Maxi 68 har en force ift til Maxi 77, idet den er meget lettere. Det betyder, at den nemmere accelerer op i pustene da den har færre kg pr kvm sejl.

Maxi 77 har til gengæld den længere vandlinie der betyder (når der er vind nok), at den har en højere maxfart og når man kigger på sejlarealet på 77 ift bådenes øvrige mål ser man, at Maxi 77 har mere sejl  relativt til Maxi 68. Dvs mere "motor"

Det var målene. Hertil kommer så konstruktionen. Maxi68 er en lidt nyere konstruktion og "kendere" siger, at den hugger lige knap så meget i grove søer som Maxi 77 gør. Bortset fra det er der ikke den store forskel i konstruktionen.

Så et lille plus til Maxi 68 for at den ikke hugger så meget og et godt plus for den lave vægt. Alle andre forhold  falder ud til maxi 77's fordel.

I øvrigt skal du huske at 95% af den tid du opholder dig i båden er du i cockpittet. - og det er væsentligt større på 77 end på 68. Det synes jeg er et vægtigt argument.

Det var teorien. Så må vi se hvad dem med 68 og 77 erfaring siger.

/Bjarke


From: Roger Juul Nilsen, e-mail: rogerjuul@hotmail.com
Date: 19-01-2003

Har idag en maxi 77 og har tidligere i to sesonger hatt en 68.

Maxi 77 er en deiligere båt. Mer tyngde i sjøen, mer plass under dekk, mye større kokpit, og ikke minst seiler mye bedre. Min erfaring er et det er stor forskjell i seileglede i disse båter. 77- tar mye bedre høyde på bidevind og gjennomsnittsfarten er vesentlig høyere.

I midlertid kan sies at 68'n er en god båt og et meget godt kjøp den lave pris tatt i betraktning.

Roger, Norge.


From: Kim Dupont, e-mail: dupontauto@tdcspace.dk
Date: 20-01-2003

Hej Asbjørn

Nu ved jeg jo ikke hvor mange i er, men da vi oprindeligt kiggede på båd var en 68´er på banen men valget faldt dog på en 77´er på grund af det større cockpit og mere plads "om læ". En Maxi 77 er et rigtigt fornuftigt køb for en lille familie og utrolig sikker i alt slags vejr, og den ekstra udgift som der er i anskaffelsen vil i ikke fortryde bagefter. Jeg er for i øvrigt ved at skrive en historie om en sejltur i dårligt vejr i en 77´er, Bjarke lægger den på i løbet af de næste dage.

\ Kim 
Kimberley Ishøj


From: Erik Hildebrandt-Nielsen, e-mail: erantis2@mail.tele.dk
Date: 19-02-2003

Hej

Er den lykkelige ejer af en 68'er gennem 4 sæsoner. Også jeg overvejede en 77'er - det var nu mest prisen, der var afgørende.

68'eren sejler godt i al slags vejr, man får meget båd for pengene, den lave dybgang (1,28) gør at man kan komme rundt i små fjorde, finde pladser i fyldte havne m.v.

Den er blevet kaldt "søens folkevogn" fordi den er praktisk, velsejlende og har mere plads end nogen anden 22-fods sejlbåd. Det er en god begynderbåd.

MEN: Som andre ganske rigtigt har svaret er cockpitpladsen lidt trang. Er man mere end tre personer under sejlads kommer man nemt "i vejen". Alle skal kunne sejle og vide hvor man skal placere sig hvornår.

En anden ting er motor. Yderst sjældent fås 68'eren med indenbordsmotor (og ikke et ubetinget gode, da den vil tage alt for meget plads op i båden - gøre den for tung m.v.). 68'eren er til påhængspisker, der jo er lidt benzinslugende og ikke mindst mere støjende end indenbordsdiesel. Ikke noget problem for mig, da jeg sjældent sejler for motor andet end i havn, men er man til motor-ture i ny og næ vil 77'eren være at foretrække med sin indenbordsdiesel. Man drejer blot nøglen og "kører".

Kort sagt: 68'eren: Lille, velsejlende, nem, billigere - også i vedligeholdelse. 77'eren: Mere plads, indenbordsdiesel, langt større brugtbådsudvalg. (Se på nogle stykker inden du slår til. Der er STOR forskel på stand, udstyr, pris m.m.m. Produktionsnummeret fortæller om hvor "ny" båden er. 68'eren er produceret i ca. 1200 eksemplarer i tiden 1976-81, 77'eren i ca. 3900 fra 1992-83.

Venlig hilsen

Erik Frederikssund


Andre indlæg i samme forum:

Det siger vores medlemmer