From: René Ø rene1@mail.dk
Date:30/11/2024
Hej.
Jeg søger forfatteren til et skriv d. 4.11.2004 ang. udluftning af md5b som hedder
Kristian Petersen holme75@tiscali.dk
Jeg skylder ham en stor tak.
Hilsen René Ø.
Mobil 40683678
From: Søren Gert Nielsen, e-mail: sgnls@tdc.dk
Date: 02-11-2004
Hej
Jeg er i gang med at vinterklargøre motoren - en VOLVO PENTA MD5A i min MAXI 77. Men efter at have skiftet brændstoffilter kan jeg ikke få gang i "skidtet" igen! Den kørte godt nok 10-15 sek. hvorefter den stoppede! Diagnosen burde være klar - der er luft i systemet, spørgsmålet er hvordan får jeg det ud?
Jeg har foretaget mig flg.:
- begge dele uden held!!
Skal det være dig eller den lokale mekaniker ($$$$?) der skal løse mysteriet og hjælper mig inden frosten sætter ind?
mvh
Søren Nielsen
From: Carl-Viktor Lemmike, e-mail: lemmike@worldonline.dk
Date: 03-11-2004
Hej Søren.
Jeg går ud fra at du også har luftet det ekstra fuelfilter med vandseparator som ofte sidder i kistebænken tæt ved tanken. Dernæst lufter du via udluftningsskruen på det ”primære” luftfilter på selve motoren som vist på billede ”A”. Derefter udlufter du indsprøjtningspumpen ved udluftningsskruerne 1 og 2 , som vist på billede ”B”(hvis din motor er ældre end nummer 3809 har den ikke skrue nr. 1). Men derudover kan det være nødvendigt også at løsne indsprøjningsrørets møtrik 3. Her kan det anbefales at tørne motoren v.h.a. startmotoren til der kommer brændstof frem uden luftbobler.
Hvis du lader tanken stå med brændstof på kan jeg anbefale at du fylder den helt op for at undgå kondensvand i tanken i vinteren løb.
Mvh
Carl-Viktor Lemmike
Maxelle af Nysted
From: Carl-Viktor Lemmike, e-mail: lemmike@worldonline.dk
Date: 05-11-2004
Hej Søren
Jeg var hurtig, - måske lige hurtig nok. Det er ikke skrue 3 du skal løsne. Det er afgangen fra indsprøjtningspumpen. Men følg røret fra skrue 3, - det går om bag ventilhuset til indsprøjtningsdysen. Det er møtrikken her du skal løsne, for at lufte den sidste del før indsprøjtningen ud. Men hvis du ikke har haft dysen ud til kontrol, burde der ikke være kommet luft i trykrøret. Jeg kan ikke komme til at fotografere dysen, da den sidder lidt utilgængeligt omme bag ventilhuset. Hvis du ikke allerede har Volvo Pentas Gör Det Själv Handbok, bør du købe den, da den har nogle gode illustrationer og vejledninger. Det skal være den der beskriver MD5, MD7, MD11 og MD17.
Med venlig hilsen
Carl-Viktor Lemmike
From: Kristian Petersen, e-mail: holme75@tiscali.dk
Date: 04-11-2004
Hej Søren,
Jeg har tidligere haft en Volvo MD5, og har af og til måtte udlufte denne. Men for det første har du vel (selvfølgelig) sikret dig at der er diesel på tanken? :-) Dernæst ved jeg ikke om du har en vandudskiller på brændstofforsyningen?
Hvis ikke, kan du risikere at det er vand i tanken der gør at du ikke kan starte...
Du har sikkert styr på ovenstående, så her er den fremgangsmåde jeg benyttede for at udlufte motoren:
1) Luk op for udluftningsskruen på brændstoffiltret og pum på den manuelle lavtrykspumpe indtil der sprøjter diesel ud ved udluftningsskruen - luk skruen.
2) Luk op for udluftningsskruen på højtrykspumpen og kør med starteren indtil der sprøjter diesel ud eller motoren starter - luk udluftningsskruen.
3) Hvis motoren ikke er startet når der sprøjter diesel ud lukkes op ved dysen og der køres med starteren indtil motoren starter - luk igen.
Hvis denne metode ikke virker må der være noget andet galt...
Venlig hilsen Kristian Petersen
From: Søren Gert Nielsen, e-mail: sgnls@tdc.dk
Date: 08-11-2004
Hej Carl-Viktor
Så er jeg kørende igen - 1000 tak for dine råd! Jeg havde godt nok løsnet skrue "2" ved indsprøjtningspumpen jf. instruktionsbogen - men ikke spekuleret på skrue "1" som du på fornemste og pædagogiske vis referer til i tekst og billede.
mvh Søren
Jeg har været medlem i flere år og har haft stor fornøjelse og glæde af mit medlemskab og kan anbefale alle med en Maxi sejlbåd at melde sig ind i klubben
— Jens Peter Nielsen
Kontingentet til Dansk Maxi Klub har været en af mine bedste investeringer, alene besparelser ved de forskellige sejl arrangementer har betalt kontingentet flere gange
— Christian Crüger
De mange Maxi arrangementer besøges altid med begejstring, alene de, er kontingentet værd, at man så samtidig kan finde svar på næsten alt på deres hjemmeside er blot et ekstra plus
— Gunnar Kloster
Jeg kan anbefale alle med en Maxi sejlbåd at blive medlem, ud over en masse gode arrangementer, et rigtig godt klubblad er alle, altid flinke til at komme med gode råd
— Poul Erik Larsen
Mit sociale netværk er blevet markant større med flinke personer der har samme fritidsinteresse som jeg, på hjemmesiden kan jeg finde svar på alle Maxi relaterede spørgsmål
— Poul Erik Larsen
Det er svært for ikke at sige umuligt at finde andet end positivt at sige om vor sparring med de andre medlemmer af Dansk Maxi Klub, de er flinke til at komme med gode råd i forbindelse med vores Maxi 95
— Steffen Pedersen
Set i bakspejlet, skulle vi have meldt os ind i Dansk Maxi Klub som nystartet Maxi ejer. Vi kan i hvert fald varmt anbefale at melde sig ind i Dansk Maxi Klub – Vi har allerede tjent vores abonnement ind.
— Helmut Sørensen
Vi sætter stor pris på muligheden for at kunne ringe og skrive efter hjælp til forbedringer på vores Maxi 77 Dejligt at have muligheden for at få hjælp af Maxi kendte folk
— Steen Cassøe
Jeg kan jo ikke vide alt. Derfor er det vigtigt for mig at vide, at jeg altid har ét sted, hvor jeg kan få råd og vejledning, hvis jeg skulle være i tvivl om noget
— Bente Johansen