top

 

Vetusmotor i en Maxi 77, "kampen om den gule motor"

Baggrund for artiklenI eftersommeren 2002 har mit nervesystem fået rigeligt af min 25 år gamle Volvo Penta MD5aér og dens evindelige søgen efter opmærksomhed på de mest ubelejlige tidspunkter. Dens behov for kærlig pleje og kølevand blev ganske enkelt for meget og vi måtte skilles.

På den flydende bådmesse i Kolding havn, fandt jeg så den udkårne miss Vetus, godt udstyret med to flotte cylindre, 11 hk og et lækkert ferskvandskøleanlæg. Hun tilbød sig for sølle kr.28.600,- inkl. tilpasningsstykket til mit Volvo 110 s-drev. Alt i alt et godt messetilbud fra forhandler Fa. Harm i Kolding. - en god jysk rabat på 25%.

OmbytningenI april måned påbegyndte jeg så ombytningen og besluttede samtidig, at renovere hele motorrummet, alle skrog- gennemføringer, køleslanger, søventiler, motorrumsisolation og bundbrædder i motorrummet.

Vetusen er ganske vist lettere og lavere end volvoen, men pga de to cylindre er den ca. 10-12 cm. længere, samtidig med at den står højere på benene. Derfor kommer i alt ca. 5cm ovenud af motorkassen i højden, samt 5-6 cm ud af motorkassens frontplade ind i kahytten. Resultat - byg en ny motorkasse ! pas godt på katten ikke render med målene, for skufferne i pantryet kan lige nøjagtig åbnes efter montering af den lidt større motorkasse.

Når vi nu er ved motorkassen, så rendte jeg i problem nr. 2. - Al servicering af impeller, brændstoffilter, forpumpe, etc. skal foregå på den mest umulige plads i et maxi77ér´s motorrum, - nemlig ud for stikkøjen. Servicering er derfor aldeles umulig så længe motorkassen sidder monteret.

Jeg har løst problemet ved at lave en motorkasse hvor begge sider fjernes samtidig med fronten. Jeg har ganske enkelt lavet en samlet motorkasse med to hængsler, så det hele kan fjernes med et enkelt greb og jeg kan nu næsten gå rundt om motoren...

Samtidig med har jeg fået en god plads til at montere en omdrejningstælleren på. Den er nu monteret under trinnet fra cock-pittet og er på den indvendige side beskyttet af den nye motorkasse.

Selve motormonteringen krævede at jeg fik lavet to nye rustfri "broer" der blev skruet ind i det bestående motorfundament. Jeg fik lavet det som broer fordi det gav plads til min log der selvfølgelig sad lige der hvor jeg havde tænkt mig at " fibre" et nyt fundament op, men det blev nu en ganske god og servicevenlig løsning med de to broer.

Motorforhandleren havde givet mig det råd at lave en ny søvandsgennemføring i skroget i stedet for at trække kølevandet op gennem s-drevet. Nu kan den få alt det kølevand den kan drømme om ( det skulle jeg nok have gjort allerede i volvoens karriere, så havde den måske ikke hylet så meget efter mig ?)

Jeg har også, efter anbefaling, monteret et stort søvandsfilter. Jeg troede det kunne monteres i motorrummet, men nej, efter lidt omtanke har jeg konstateret at vandlinien faktisk går til toppen af motorrummet og søvandsfilteret kræver en montering min. 15 cm over vandlinien for at kunne serviceres uden at bordfylde båden.

Resultatet blev, at søvandsfilteret blev monteret i agterste kistebænk, godt beskyttet af afløbsslangen fra styrbord kistebænk samtidig lavede jeg en plade der beskytter motorregulatoren så jeg ikke igen får en gummistøvle eller en kasse dåseøl i klemme indvendig i gas/gearreguleringen, selvfølgelig midt i en intens havnemanøvre.

Går du selv i drømme om en ny Vetus i en maxi 77er er du velkommen til at besigtige "snøvsen" eller ringe for lige at høre nærmere. 

Venlig hilsen
Søren Møller "snøvsen af Horse

Klik på de små billeder for større udgave

Det siger vores medlemmer