top

 

Skærgårds sejlads

From: David Enghuus, e-mail: david_enghuus@hotmail.com
Date: 04-03-2006

Da jeg planlægger en tur til den Svenskeskærgård nord for Gøteborg til sommer, og slet ikke har prøvet de slags sejllads før, kunne jeg godt bruge et par råd. Hvordan lægger man bedst til ved klipper hvordan finder man de små steder man kan gå ind, hvad skal jeg kigge efter, og findes der evt. noget litteratur.

Hilsen

David Enghuus "Maggie"


From: Bjarke Christensen, e-mail: Bjarke@GreveStrand.dk
Date: 05-03-2006

Jeg er ganske vist ikke særlig erfaren i skærgårdssejlads, men her lige læst Preben Heides "Drømmesejlads og forlis", som jeg fandt både hyggelig og inspirerende.

/Bjarke


From: Lars Landberg, e-mail: larslandberg@mail.dk
Date: 06-03-2006

Hej David,

Det er ganske vist mange år siden at jeg har sejlet i den vestlige svenske skærgård. Men den sommer står som en af de bedste ture jeg nogensinde har sejlet. Navigationsmæssigt er der nemt at sejle, fordi der er godt afmærket. Da jeg sejlede der var der ikke mange der havde en GPS, så vi måtte lave nøje bestik af vores sejladser og huske at tælle bøjer og fyr. Mistede man en bøje var man på den, da der kan være nogle ubehagelige skær. Det var også nemt at finde gode steder at gå ind og lægge til ved klipperne. Vi havde nogle kiler til at slå i klipperevnerne og så et hækanker. I øvrigt ved jeg, at hvis man melder sig ind i den Svenske Kryssarklub, er der mange anvisninger til små listige steder. Der er vist både en vestkyst afdeling og en østkyst afdeling. Se på www.sxk.se. For 4 år siden sejlede jeg til Göteborg som gast. Jeg lagde mærke til at i de små svenske havne, hvor der i 1987 var gode indkøbsmuligheder, er der sket en udpræget butiksdød. Skal man proviantere er det i de større havne, som Lysekill og måske Smögen.

God fornøjelse.

Hilsen Lars Landberg maxi 77 Liva


From: Hans-E Pedersen, e-mail: hans-e@pc.dk
Date: 09-03-2006

Hej David ! Da jeg har en del erfaring i skærgårdssejlads vil jeg prøve at besvare dine spørgsmål,så lad os begynde med hvordan man bedst kommer ind til en ankerplads.

Når du har fundet det sted du vil ligge og går uderfor det afmærkede farled,og kommer ind på lave vanddybder, nedsætter du farten til omkring 1 knob og sætter en forgast i stævnen til at holde øje med vandybden foran båden så vedkommende kan varsko rorgængeren om forhindringer i vandet, sigten i vandet er så god at man kan se bunden på mange meter vand. Hvis der er vand nok sejler du helt ind til klippen hvor du vil fortøje.og samtidig vurderer forgasten om man kan komme i land,er det ok,bakker du 20-30m.ud igen og dropper dit hækanker. Så sejler du langsomt ind igen og forgasten springer i land med en line og der strammes op på ankertovet,og hvis der ikke er dupper til fortøjning bruges bjergkiler der bankes ind i en klippespalte,brug altid mindst 2 og hvis det blæser flere.Dupper er et stykke rundstål med et øje i toppen som er banket ned i et boret hul i klippen,de fleste sat af sxk men må benyttes af alle. Angående bjergkiler,hvis du vil købe ,så køb dem der er i vinkel og ikke rustfri men galvaniseret de bider bedst i klippen

Jeg har i mange år sejlet på skærgården med Ballad, Monsun og Maxi 95 og har som hækanker brugt et 10kg. Bruce anker med 3m.kædeforfang og 50 m.ankerline,jeg mener det er det bedste anker til skærgården,dette skriver jeg kun for at anskueliggøre en størrelse da jeg ikke kender din bådtype. Mange tror at man i Sverige skal ankre på klippegrund men det er yderst sjældent det sker,for bunden består næsten altid af blød ler. Regn også med at du skal bruge hækanker når du besøger en gæstehavn og da bådene ligger tæt så pas på ikke at lægge dit anker så det krydser naboens ankerline.

Så er der problemet med at finde et sted at gå ind til klippen,har du aldrig været i skærgården før vil jeg anbefale dig at gå til en gæstehavn de første dage,når du så er blevet fortrolig med navigationen deroppe kan du se dig om efter din egen lille naturhavn.Da skal du til at nærlæse søkortet for at finde et sted hvor 2m.dybdekurven går tæt til land samtidig med at der er læ for vinden,det er ikke nogen god ide at lægge sig ud til farledet da trafikken jo vil give uro i vandet. Du kan også prøve at gå ind et sted hvor der ligger andre og spørge om der er plads ved siden af dem.

Angående bøger kender jeg kun dem der er udgivet af Svenske Krydserklubben www.sxk.se men de er også gode med skitser og luftfoto over mange naturhavne,men kan kun købes af medlemmer. En enkelt har været i fri handel den heder "3 Weeker i Bohuslen" og er meget god,den kunne købes i boghandel, jeg ved ikke om den stadigvæk kan det.

Kommer du derover i svensk og norsk industriferie skal du regne med meget trafik endda rigtig meget. Her på de sidste år er der kommet en plage nordfra der har bredt sig helt ned til Gøteborg,det er halv og helplanende norske motorbåde der kommer i stimer på mellem 3 og 5 stk.af gangen ,de gør det til tider umuligt at sejle med sejl i let vind da deres bølger gør at man bliver kastet frem og tilbage.

Angående indkøbsmuligheder er de gode hele vejen fra Gøteborg til Strømstad ,alle småbyer og øer har provianteringsmuligheder nogle bedre end andre.

Med sejlerhilsen og håb om du får en god tur

Hans-E MAXI 33 Fandango Egå


Andre indlæg til denne model:

Det siger vores medlemmer