From: Asbjørn Skou, e-mail: asb@Codan.DK
Date: 15-01-2003
Jeg har besluttet at købe enten en Maxi 68 eller en Maxi 77. Jeg har flere steder set at Maxi 68 får skyld for at være langsom - er den er den langsommere end Maxi 77 eller er de nogenlunde lige hurtige ??
Jeg savner råd/erfaringer om forskellene på de to modeller generelt.
På forhånd tak
Med venlig hilsen
Asbjørn Skou
From: Bjarke M. Christensen, e-mail: Bjarke@GreveStrand.dk
Date: 15-01-2003
Hej,
Man får som regel et meget godt hint ved at se på bådens LYS tal. Maxi 68 har et lystal på 0,95 hvorimod maxi 77 har et lystal på 1,03. Det er nok til at man kan mærke en forskel når man sejler ved siden af hinanden.
Der er 3 væsentlige faktorer til fart: Antal kvm sejl (motoren), vandlinielængden (angiver max hastighed) og vægten (modvirker accelerationen)
Maxi 68 har 21 kvm sejl, er 5,95 meter i vandlinien og vejer 1550 kg
Maxi 77 har 25 kvm sejl, er 6,75 meter i vandlinien og vejer 2000 kg
Hvis man ganger og divider lidt på disse tal ser man, at Maxi 68 har en force ift til Maxi 77, idet den er meget lettere. Det betyder, at den nemmere accelerer op i pustene da den har færre kg pr kvm sejl.
Maxi 77 har til gengæld den længere vandlinie der betyder (når der er vind nok), at den har en højere maxfart og når man kigger på sejlarealet på 77 ift bådenes øvrige mål ser man, at Maxi 77 har mere sejl relativt til Maxi 68. Dvs mere "motor"
Det var målene. Hertil kommer så konstruktionen. Maxi68 er en lidt nyere konstruktion og "kendere" siger, at den hugger lige knap så meget i grove søer som Maxi 77 gør. Bortset fra det er der ikke den store forskel i konstruktionen.
Så et lille plus til Maxi 68 for at den ikke hugger så meget og et godt plus for den lave vægt. Alle andre forhold falder ud til maxi 77's fordel.
I øvrigt skal du huske at 95% af den tid du opholder dig i båden er du i cockpittet. - og det er væsentligt større på 77 end på 68. Det synes jeg er et vægtigt argument.
Det var teorien. Så må vi se hvad dem med 68 og 77 erfaring siger.
/Bjarke
From: Roger Juul Nilsen, e-mail: rogerjuul@hotmail.com
Date: 19-01-2003
Har idag en maxi 77 og har tidligere i to sesonger hatt en 68.
Maxi 77 er en deiligere båt. Mer tyngde i sjøen, mer plass under dekk, mye større kokpit, og ikke minst seiler mye bedre. Min erfaring er et det er stor forskjell i seileglede i disse båter. 77- tar mye bedre høyde på bidevind og gjennomsnittsfarten er vesentlig høyere.
I midlertid kan sies at 68'n er en god båt og et meget godt kjøp den lave pris tatt i betraktning.
Roger, Norge.
From: Kim Dupont, e-mail: dupontauto@tdcspace.dk
Date: 20-01-2003
Hej Asbjørn
Nu ved jeg jo ikke hvor mange i er, men da vi oprindeligt kiggede på båd var en 68´er på banen men valget faldt dog på en 77´er på grund af det større cockpit og mere plads "om læ". En Maxi 77 er et rigtigt fornuftigt køb for en lille familie og utrolig sikker i alt slags vejr, og den ekstra udgift som der er i anskaffelsen vil i ikke fortryde bagefter. Jeg er for i øvrigt ved at skrive en historie om en sejltur i dårligt vejr i en 77´er, Bjarke lægger den på i løbet af de næste dage.
\ Kim
Kimberley Ishøj
From: Erik Hildebrandt-Nielsen, e-mail: erantis2@mail.tele.dk
Date: 19-02-2003
Hej
Er den lykkelige ejer af en 68'er gennem 4 sæsoner. Også jeg overvejede en 77'er - det var nu mest prisen, der var afgørende.
68'eren sejler godt i al slags vejr, man får meget båd for pengene, den lave dybgang (1,28) gør at man kan komme rundt i små fjorde, finde pladser i fyldte havne m.v.
Den er blevet kaldt "søens folkevogn" fordi den er praktisk, velsejlende og har mere plads end nogen anden 22-fods sejlbåd. Det er en god begynderbåd.
MEN: Som andre ganske rigtigt har svaret er cockpitpladsen lidt trang. Er man mere end tre personer under sejlads kommer man nemt "i vejen". Alle skal kunne sejle og vide hvor man skal placere sig hvornår.
En anden ting er motor. Yderst sjældent fås 68'eren med indenbordsmotor (og ikke et ubetinget gode, da den vil tage alt for meget plads op i båden - gøre den for tung m.v.). 68'eren er til påhængspisker, der jo er lidt benzinslugende og ikke mindst mere støjende end indenbordsdiesel. Ikke noget problem for mig, da jeg sjældent sejler for motor andet end i havn, men er man til motor-ture i ny og næ vil 77'eren være at foretrække med sin indenbordsdiesel. Man drejer blot nøglen og "kører".
Kort sagt: 68'eren: Lille, velsejlende, nem, billigere - også i vedligeholdelse. 77'eren: Mere plads, indenbordsdiesel, langt større brugtbådsudvalg. (Se på nogle stykker inden du slår til. Der er STOR forskel på stand, udstyr, pris m.m.m. Produktionsnummeret fortæller om hvor "ny" båden er. 68'eren er produceret i ca. 1200 eksemplarer i tiden 1976-81, 77'eren i ca. 3900 fra 1992-83.
Venlig hilsen
Erik Frederikssund
Jeg har været medlem i flere år og har haft stor fornøjelse og glæde af mit medlemskab og kan anbefale alle med en Maxi sejlbåd at melde sig ind i klubben
— Jens Peter Nielsen
Kontingentet til Dansk Maxi Klub har været en af mine bedste investeringer, alene besparelser ved de forskellige sejl arrangementer har betalt kontingentet flere gange
— Christian Crüger
De mange Maxi arrangementer besøges altid med begejstring, alene de, er kontingentet værd, at man så samtidig kan finde svar på næsten alt på deres hjemmeside er blot et ekstra plus
— Gunnar Kloster
Jeg kan anbefale alle med en Maxi sejlbåd at blive medlem, ud over en masse gode arrangementer, et rigtig godt klubblad er alle, altid flinke til at komme med gode råd
— Poul Erik Larsen
Mit sociale netværk er blevet markant større med flinke personer der har samme fritidsinteresse som jeg, på hjemmesiden kan jeg finde svar på alle Maxi relaterede spørgsmål
— Poul Erik Larsen
Det er svært for ikke at sige umuligt at finde andet end positivt at sige om vor sparring med de andre medlemmer af Dansk Maxi Klub, de er flinke til at komme med gode råd i forbindelse med vores Maxi 95
— Steffen Pedersen
Set i bakspejlet, skulle vi have meldt os ind i Dansk Maxi Klub som nystartet Maxi ejer. Vi kan i hvert fald varmt anbefale at melde sig ind i Dansk Maxi Klub – Vi har allerede tjent vores abonnement ind.
— Helmut Sørensen
Vi sætter stor pris på muligheden for at kunne ringe og skrive efter hjælp til forbedringer på vores Maxi 77 Dejligt at have muligheden for at få hjælp af Maxi kendte folk
— Steen Cassøe
Jeg kan jo ikke vide alt. Derfor er det vigtigt for mig at vide, at jeg altid har ét sted, hvor jeg kan få råd og vejledning, hvis jeg skulle være i tvivl om noget
— Bente Johansen