top

 

Maxi 108, for megen motorvarme i VP 2003, 28 hk fra 1992

From: Ebbe Kvorning Andersen, e-mail: ekaing@post6.tele.dk
Date: 01-09-2013

Min motor bliver for varm. Op til 2300 o/m går den op til ca. 85 gr. Ved 2500 o/m går den op til 100 gr.

Den er ferskvandskølet og der er separat varmtvandsbeholder p 20 l. 

Jeg kan sejle med motoren, og har sammen med en god ven arbejdet med at finde ”fejl” ved kølesystemet og har været stort set alt igennem: varmeveksler renset, slanger og rørforbindelser set igennem for snavs. I et rør fandt vi en klump snavs, der blev blæst ud, og bagefter opfører motoren sig meget forudsigeligt, dvs. de temperaturer jeg nævner ved f.sk. omdrejningstal er stabile. 

Der er filter på saltvandsindtag, og indtag i af saltvand gennem S-drev fungerer ok. Termostat er afprøvet flere gange og virker perfekt.

Nu er vi der, hvor der tilsyneladende ikke kan være flere steder i systemet, hvor der kan sidde snavs eller andre forhindringer, så vi tror, og har hørt fra mekanikere, at den varmeveksler er sidder på motoren, simpelt hen er for lille, hvorfor vi nu vil prøve at sætte en ekstra varmeveksler ind parallelt med den oprindelige, og se om det giver den ekstra afkøling.

Men så var det jeg tænkte om der var andre der havde oplevet tilsvarende og vil meget gerne høre om de erfaringer der måtte være.

På forhånd tak

Ebbe Kvorning Andersen

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hej Ebbe

Du har formodentlig løst dit køleproblem på Maxi 108eren, det er jo lang tid siden.

Her en oplevelse jeg havde med et lignende køleproblem.

Jeg har sejlet med VP 2003 i min Maxi 33 i årevis uden køleproblemer.

På et tidspunkt skiftede jeg motor, da jeg fik et tilbud på en ny VP 2040, jeg ikke kunne sige nej til.

En anden Maxi 33 sejler købte min motor fordi hans egen VP 2003 kogte når den kom op i omdrejninger.

Da min motor blev monteret viste det sig, at den også kom op på kogepunktet.

Da motoren virkede perfekt i min båd, anbefalede jeg, at sætte en slange direkte fra vandindtaget til vandpumpen på motorens saltvandspumpe.

Vupti, nu virkede kølingen perfekt.

Søvandsfilteret – det originale sorte VP filter – blev adskilt og metalfilterindsatsen taget ud.

Der var ingen forurening i filteret, og umiddelbart så metalfilteret ok ud.

Men, når man holdt filteret op i lyset fik man syn for sagen. Der var næsten ingen lys gennemgang.

Det viste sig, at filteret næsten var kalket helt til, hvilket ikke var nemt at se med det blotte øje.

Maxi sejler hilsen

Kurt Færch Madsen

Maxi 33 Nipiki - Hundested


Vi kræver ikke at man skal være medlem for at stille spørgsmål. Men det er vigtigt at understrege at svarene skal sendes til  mailto:forum@maximalt.dk evt. med kopi til spørgeren.

Det siger vores medlemmer