From: Østen Mikal Ore, e-mail: ore@fibermail.dk
Date: 12-05-2008
Hej -
jeg står/ligger og kigger ned på mit S-drev på min Maxi 87's Volvo Penta MD6B-motor. Jeg mener at have læst, at bælgens prod.år skulle kunne tydes et eller andet sted, men hvor? Jeg kan ihvertfald intet se på den smalle kant der er synlig omkring drevet. Som ny ejer af båden, ville det være at, at vide om den er fra 80'erne eller ej (den forrige ejer - der havde haft båden i 4 år - vidste ikke noget om det).
Iøvrigt var der en lille smule friskt olje-spild på bælgens kant - røde varsel-lamper?
Hvis nogen har tip, hører jeg gerne idag hellere end imorgen, da båden er på vej til det våde element ret snart.
Mvh. Østen
From: Paw Bloch, e-mail: mariannekr@oncable.dk
Date: 15-05-2008
Hej
Jeg har lige fået skiftet min bælg i en Maxi 84 som jeg købte sidste år. Den tidligere ejer som havde haft båden, vidste heller ikke hvornår bælgen sidst var skiftet, udover at det ikke var sket indenfor de 15 år han havde ejet båden !!. Så jeg valgte bare at skifte bælgen som det første i år.
Der var ganske rigtig en dato (8 86) præget i gummiet men med en meget lille skrift sort i sort, så jeg tror det er meget svært at se før bælgen bliver afmonteret.
Min var fra august 1986, så den havde siddet der i rystende knap 22år. Den så ikke ud til at være ødelagt, den var glat, uden revner og blød i gummiet.
Men vil man være helt helt helt sikker er man jo nødt til at skifte den. Volvo anbefaler jo hvert 7' år.
mvh
Paw Bloch
From: Torstein Jansen, e-mail: torstein@hvf.no
Date: 18-05-2008
Hei
Jeg har en liten mistanke.
Om du har en MD6b, så er det ikke utenkelig at du har et Volvo Penta S100 seildrev, og da finnes det ikke noe datostempel.
Dette drevet er det første seildrevet til Volvo Penta, og ble introdusert i 1975/76. Inne i drevet, er det to gummiringer som holder vannet ute, ganske forskjellig fra etterkommerne 110s og 120s.
Oljen du ser i overkant av gummiringen er nok bare søl fra sist oljebytte på drevet. Jeg har samme maskin og drev i min Maxi 87 fra 1976. I vinter ble det hele byttet ut, men det var ikke drevet sin skyld - motoren fikk vann i olja...og skipperen gikk lei.
Om motoren er ok, ville jeg personlig ikke gjort noe med drev eller belg om det er en s100. Konstruksjonen virket bunnsolid.
God sommer!
Torstein Jansen Maxi 87 nr121
Jeg har været medlem i flere år og har haft stor fornøjelse og glæde af mit medlemskab og kan anbefale alle med en Maxi sejlbåd at melde sig ind i klubben
— Jens Peter Nielsen
Kontingentet til Dansk Maxi Klub har været en af mine bedste investeringer, alene besparelser ved de forskellige sejl arrangementer har betalt kontingentet flere gange
— Christian Crüger
De mange Maxi arrangementer besøges altid med begejstring, alene de, er kontingentet værd, at man så samtidig kan finde svar på næsten alt på deres hjemmeside er blot et ekstra plus
— Gunnar Kloster
Jeg kan anbefale alle med en Maxi sejlbåd at blive medlem, ud over en masse gode arrangementer, et rigtig godt klubblad er alle, altid flinke til at komme med gode råd
— Poul Erik Larsen
Mit sociale netværk er blevet markant større med flinke personer der har samme fritidsinteresse som jeg, på hjemmesiden kan jeg finde svar på alle Maxi relaterede spørgsmål
— Poul Erik Larsen
Det er svært for ikke at sige umuligt at finde andet end positivt at sige om vor sparring med de andre medlemmer af Dansk Maxi Klub, de er flinke til at komme med gode råd i forbindelse med vores Maxi 95
— Steffen Pedersen
Set i bakspejlet, skulle vi have meldt os ind i Dansk Maxi Klub som nystartet Maxi ejer. Vi kan i hvert fald varmt anbefale at melde sig ind i Dansk Maxi Klub – Vi har allerede tjent vores abonnement ind.
— Helmut Sørensen
Vi sætter stor pris på muligheden for at kunne ringe og skrive efter hjælp til forbedringer på vores Maxi 77 Dejligt at have muligheden for at få hjælp af Maxi kendte folk
— Steen Cassøe
Jeg kan jo ikke vide alt. Derfor er det vigtigt for mig at vide, at jeg altid har ét sted, hvor jeg kan få råd og vejledning, hvis jeg skulle være i tvivl om noget
— Bente Johansen