top

 

Erfaringer med bovpropel på Maxi 95

From: Carsten Jakobsen, e-mail: Carsten.jakobsen@skanderborg.dk
Date: 12-08-2009

Er der nogle der har erfaringer med bovpropel i en Maxi 95? Så fremt der nogle der har erfaringer med placering eller brug vil det være velkommen med et indlæg.

Med venlig Maxi hilsen

Carsten Jakobsen
Mari Ann
Maxi 95 byggeno.348


From: Jan Sørensen, e-mail: janlot@soerensen.tdcadsl.dk
Date: 16-08-2009

Hej..

Da Maxi 95 kan være noget af en supertanker at vende rundt under snævre havnemanøvrer i havne der i øvrigt generelt er underdimensionerede i forhold til nutidens bådestørrelser. Og ikke mindst mine egne evner og mangel til at parkere båden i selvsamme havne.

Disse omstændigheder gør, at jeg har fået monteret en bovpropel på min Maxi 95, det er den bedste inverstering jeg har gjort længe.

Monteringen tog ca. 2 dage, pris 26000 kr, montør Hvide Sande motorservice. Der er monteret en Sidepower 60/ 185 mm, den er monteret så langt forude som det er muligt, tunnelrøret er 185 mm og der er brugt de eksisterende batterier og ført kabler bagud, dette giver et strømtab men propellen yder rigeligt med kraft til at vende båden.

Der er i min optik ikke plads til et ekstra batteri ude ved bovpropellen selv om mange har forklaret at det er muligt, den anden overvejelse man bør har er om man vil have et batteri med syreproblematikker og lignende siddende der ude, mit valg var klart nej.

Jeg har 3 stk. helstøbte 120 amp gel batterier siddende nede stuvningsrummet under cokpittet. Bovpropellen kører på det ene batteri som også virker til start, der er så yderligere lavet en anordning der gør at under start og lignende opgaver der kræver megen strøm, sammenkobles alle tre.

Kistebænkenes vægge er brugt som anker for tunnelrøret der er støbt fast vha. 3 lag glasfiber, tunnelrøret er støbt fast både på indersiden og ydersiden... Dette er vigtigt da der opstår spændinger og vibrationer i båden under brug af propellen.

Mange selfmade bådekyndige har tilbudt deres hjælp mens jeg søgte efter den rigtige til at sætte propellen i og visse firmaer reklamerer også med at man kan låne/ leje værktøj til at skære hul til tunnel, det er ikke noget jeg ville turde at sejle i bagefter og endelig så er det jo umuligt at sælge en båd efterfølgende med dårligt glasfiberarbejde.

Endelig er der og også et farligt svineri i båden når der skæres i gladfiber, hvilket HSM i dette arbejde sørgede for at begrænse til forkahytten, de gjorde selvfølgelig rent efter sig.

Der er stort prisforskelle på de tilbud jeg har modtaget, det varierer lige fra 17.000 kr for en Vetus ved en sydsjællandsk montør og til det dyreste tilbud på 32.000 kr der inkluderede hotelophold i 2 dage for to mand.

Mit råd er at læs tilbuddende godt og snak med vedkommende så man undgår bøvl efterfølgende... Jeg sender gerne flere billeder til dem som gerne vil se mere om hvordan min bovpropel er monteret og man er også velkommen til at kigge forbi Struer og selv teste.

Venlig hilsen

Jan Sørensen
Xena II af Struer


Andre indlæg i samme forum:

Det siger vores medlemmer