top

 

Skifte indenbordsmotor til påhængsmotor på Maxi 77

From: Jeppe Sorensen,   e-mail:  sorensenjeppe@gmail.com
Date: 01-06-2008

Kære Maxi-ejere 
Jeg er en (for det meste) lykkelig ejer af en Maxi 77 med Vire 7 HK benzin indenbordsmotor. Motoren har været noget ustabil de sidste par år og blev sidste år repareret for ca. 12.000 kr. hos Masnedø. Nu er den gal igen, idet flere af ledningerne er brændt igennem og udluftningssystemet (for at få dampe væk fra motoren) ikke virker. Det skyldes formentlig problemer med Dynastarteren.

Vi har haft en bådmekaniker til at kigge på det og han skyder på at fejlfinding og reparation vil koste omkring 8.000 kr. Det får jeg imidlertid ikke en ny motor ud af og da jeg er bange for "at smide gode penge efter dårlige" efterlyser jeg hermed erfaringer fra andre Maxi-ejere. Er der nogen med lignende erfaringer med aldrende (benzin) indenbordsmotorer og har I med påhængsmotorer været glade for beslutningen om at skifte?

Erfaringer med mekanikere og motorhandlere i Københavnsområdet modtages også meget gerne.

Mvh. 
Jeppe/61715340
From: Lars Landberg,   e-mail: lu.landberg@stofanet.dk
Date: 04-06-2008

Hej Jeppe, 
Hvis du har skrue med akse mv, hvorfor overvejer du ikke at installerer en el-motor? Du kunne montere elmotoren på det eksisterende skruesystem - en elmotor vejer under 30 kg - dertil skal lægges batterier der vejer sammenlagt under 100 kg alt efter hvor stor kapacitet du vil have.

Motoren kan lade op mens du sejler for sejl, og du kan oplade den i havn. Selv synes jeg det er et godt miljørigtigt alternativ til dieselhakkeren eller benzinoseren, med minder man har behov for at sejle mere end 20 - 30 sømil for motor i stræk.

Jeg har selv udenbordsmotor i min Maxi 77. En Suzuki fra 1982. Det er selvfølgelig lidt bøvlet med at hive den op og ned og at manøvrere i havn, men den sejler dog lige over 5 kn med sine 6 hk. Hvis jeg nogen sinde skulle installerer en indenbordsmotor, skulle det være en elmotor. 
Jeg kan henvise til to skandinaviske hjemmesider: www.asmomarine.com  og www.ozmarine.se.

Hilsen 
Lars Landberg 
Maxi 77, "Liva"
From: Christian Gram,   e-mail: dko8392@vip.cybercity.dk
Date: 10-06-2008

Hallo Jeppe. 
Jeg kunne aldrig drømme om at skifte min indenbords diesel ud med en udenbords. Vor 77'er har en volvo 2001 som fungerer fortrinligt og det er en stor fornøjelse når det blæser lidt hårdt bare at kunne starte den og ikke skulle rode ude agter med en påhænger. Desuden er skruen i vandet HELE tiden i søgang og brændstof forbruget er mere nøjsomt.

Den dag den ikke vil mere vil jeg skifte den ud med en ny. Der er flere argumenter her. Vor båd er stadig pæn og ikke udslidt - hvorfor skulle den ikke kunne holde 20 år mere? Ifald vi vil sælge har båden trods alt en større værdi. Så siger i allesammen jamen du har haft en stor afskrivning.

Javel men så har jeg i mange år ikke haft nogen nævneværdig afskrivning. Det behøver ikke være en ny Volvo (som nok er en af de dyreste) der er andre alternativer til ny dieselmotor. En god påhænger er jo ikke billig (og heller ikke særlig køn). Elmotor yes et alternativ og måske en overvejelse værd.

Hilsen Christian Gram, 
77 D-1797, Lasse af Vallensbæk.
From: Otto Schmidt,   e-mail:  ottoman230@gmail.com
Date: 13-06-2008

Jeg har også en ældre vire, der vistnok trænger til en ovehaling, ny dynastarter, nye relæer. Større udskrivning. Så jeg er næsten helt sikker på at Viren kommer ud og bliver erstattet af en påhænger. Selvfølgelig er det ikke detsamme som en indenbords, men min båd skal være enkel, og så billig som mulig, og en indenbordsmotor koster kassen hvergang der er noget i vejen. En påhængsmotor er simpel og særdeles billig i vedligehold, man kan ta den med hjem, køre den til eftersyn ( somregel kan man lave detselv ).

Vores maxi 77 ere er ideelle til påhæng, og den smule besvær det er med at få den op og ned er ikke noget at regne med. Jeg bruger kun motoren når jeg skal ud og ind af havnene,
og i vindstille. I søgang synes jeg heller ikke den er så ringe endda! Så derfor !

Otto Schmidt
Maxi 77 2653, lynetten
From: Hans-Erik Sølby,   e-mail:  hans@zab.dk
Date: 20-07-2008

Jeg har lige været igennem den samme problem stilling , og det er mit indtryk at der er del der har gjort det samme at lægge en ny dielsel motor i deres maxi 77 hvis man ellers er glad for båden og påtænker at beholde den i længer tid

Jeg havde også en vire 7 og valgte at lægge en yanmar 14 hk 2cyl. Den går rigtig godt , 
det er ikke billigt, og du er velkommen til at tage kontakt evnt. for at se den ilagt. Jeg har fået Ledøje dielse og marineservise som jeg sagtens kan anbefale

Bibbi og Hans-Erik
From:  Andy,   e-mail: grandoldman@gmail.com
Date: 03-09-2008

Der er jo masser af for og imod med en indebors contra udenbors motor. Jeg har endnu ikke været i en ældre båd med indebors motor uden at hele båden har lugtet af diesel eller benzin og gammel motorolie. Mest af den grund har jeg valgt udenbors. Ja det er bøvlet at få den tunge 9.9 hk op og ned, men når vi sejler over 6 knob i en maxi 77 for motor er jeg nu ganske glad for den. Tændrør og benzinfilter skiftes på under 5 minutter og skal den på værksted (skal den vel aldrig) midt i en sejlsæson, låner man bare en anden og kan sejle alligevel, hele båden ligger ikke brak. Jeg bruger motoren meget, fordi båden ligger i Vindeby Havn ved svendborg sund og det smalle sejlløb og de mange færger gør at vi har valgt at gå det første og smalleste stykke for motor.

Det bliver til en del timer og benzinforbruget er ikke det man tænker over. På fuld gas bruger en Mariner 9.9 4 takt max 2 liter i timen. Der er ofte tang i sundet, og det er noget lettere at få tang af sådan en skrue end at skulle ind under båden i badebukser. Endelig er der økonomien. Skal en indebors renoveres koster det ofte det samme som en påhængsmotor. Vælger man en påhængsmotor vil jeg lige tilføje at det vil være bedst hvis man lige husker at købe en der fra fabrikken har en batterilader indbygget, det koster rask væk 4000 kr at få det eftermonteret.

Hilsen 
Andy

Andre indlæg til denne model:

Det siger vores medlemmer