Langfart i Maxi 77
From: Richard, e-mail: richarddixon@tiscali.dk
Date: 30-07-2003
Jeg er ved at købe en Maxi77...tror jeg! Er der en erfaren person som kan fortælle mig, om en sådan båd kan sejle sikkert over til England ? Jeg læste den lille Leisure 17 har sejlet over Atlanta Havet, så jeg vil tro Maxi77 kan klare alt? Har jeg ret? Kan denne model også sejle i hård vejr uden at den flingres op og ned gennem bølgene? (vigtigt i forhold til ægtefælden).
(seriøs englander)
Med venlig hilsen
Richard
From: Bjarke M. Christensen, e-mail: Bjarke@grevestrand.dk
Date: 01-08-2003
Hej Richard,
Ja, det kan den. Sejlads i Kattegat og specielt Nordsøen vil selvfølgelig altid indebære en risiko for nogle våde oplevelser og båden skal forberedes ordentligt til turen.
Som du kan se i de gamle "månedens billede" så Carl-Johan Dissing en Dansk Maxi 77 i havnen på Rhodos i sommeren 2001. Så det beviser vel muligheden.
Efter at have gransket i mine "historiske arkiver" (hukommelsen bl.a.) fandt jeg lige lidt informationer om en 77'er fra Skørping "Søvind". Lars hed ejeren og han sejlede meget til England, Holland, Shetlandsøerne og Færøerne. Han havde fået lavet nogle forstærkning på Søvind (røstjern bl.a.), så den kunne tage de mange hårde ture i Nordatlanten, men jeg er ikke sikker på om det er nødvendigt.
Det eneste jeg er sikker på er, at du skal sikre dig at båden enten er en af de nyere med tie-rods eller den har fået disse monteret. Ellers vil den risikere at dækket bliver ødelagt, hvis du kommer ud i meget hårdt vejr i længere tid.
Måske nogle enten kender Søvinds nuværende eller daværende ejer?? Eller nogle der har sejlet på nordsøen??
/Bjarke
From: Bjarke M. Christensen, e-mail: Bjarke@grevestrand.dk
Date: 03-08-2003
Jeg er blevet spurgt hvad "tie-rods" er.
I de gamle Maxi 77’ere var vanterne kun skruet fast i dækket. Tie-rods er nogle stænger man monterer inde i båden, så vanterne får fat helt nede under køjerne hvor der er bedre ”bid” i båden.
Mig bekendt er der ikke andre end Maxi 77 der har denne svaghed. Min gamle Maxi 87 og min nuværende Maxi Magic har i hvert fald begge kraftige metal beslag/indfatninger, der hvor vanterne er skruet gennem dækket.
Håber det afklarer.
/Bjarke
From: Jakob Beck, e-mail: jbb@Elsam.com
Date: 13-08-2003
Sidste år var jeg gast hos Flemming Bitz, skipper på "Nette" som var på vej til Caribien.
På hans hjemmeside www.bitz.dk kan man i hans rejsebrev fra Tobago læse og se billeder af en Maxi 77 fra Horsens som har taget turen over Atlanten.
God fornøjelse.
Jakob
From: Søren Møller, e-mail: moller24@mail1.stofanet.dk
Date: 25-08-2003
Angående spørgsmålet om en Maxi77ér kan sejle til England, kan jeg oplyse at en Maxi77er fra Horsens nemli´ "Mayer" netop nu er på vej op gennem Kilerkanalen efter en tur på 14 måneder til caribien via grand kanaria og cap verde øerne.
Brian Rosenmeyer har sejlet enesejlads gennem kanalerne over middelhavet og videre til Gran Kanaria hvor en gast påmønstrede for at sejle med over til Tobacco i caribien.
I juni sejlede han så sammen med en ung mand direkte til acorerne. ca. 4000 sml. ialt omkring 23 døgn.
Herefter videre til England og for en uge siden sejlede Brian så over kanalen til de frisiske øer.
Men måske vil Brian skrive lidt mere om turen når han kommer helt hjem i næste uge.
Venlig hilsen
Søren Møller
"Snøvsen" af Horsens
From: Flemming Bitz, e-mail: flemming_bitz@yahoo.com
Date: 18-09-2003
Hej alle!
Jeg mødte Brian i Maxi 77: S/Y MAYER i Caribien to gange: Første gang I Charlotteville på Tobago - link: http://geocities.com/sw_nette/7rejsebrev/tobago/7rejsebrev_3.htm - der er et billede, og anden gang i Chaguaramas på Trinidad - link: http://geocities.com/sv_nette/10rejsebrev/10rejsebrev_3.htm - der er 2 billeder hvor S/Y MAYERr står på land i Powerboats.
Maxi'en havde tilsynelandede klaret sig fint på Atlanterhavet. Det eneste problem, som Brian havde var med den encylindrede Volvo Penta lmotor. Motoren havde, da jeg mødte Brian sidst, vist nok ikke virket siden De Kanariske Øer!
Med venlig hilsen
Flemming Bitz
From: Jan Nürnberg Lønstrup, e-mail: 2much4u@mail.dk
Date: 05-01-2004
Jeg ejer i dag Søvind som nu hedder Cuba Libre. Den tidligere ejer hedder Lars Scholdan Hansen
Venlig Hilsen / Best Regards
JAN NÜRNBERG LØNSTRUP
From: Lotte Kronborg Thomsen, e-mail: lotte@m2film.dk
Date: 12-05-2009
Jeg faldt over dette indlæg ved en tilfældighed, og kan ikke lade være med at kommentere det selvom det efterhånden er en del år gammelt.
Min kæreste og jeg købte nemlig 'Søvind' (som indtil andet bliver bevist, stadig lyder navnet 'Cuba Libre') for et år siden, og kan med glæde fortælle, at vi bestemt sætter pris på alle de forstærkninger og forbedringer, der er lavet gennem tiden! Vi har endnu ikke kunnet spore det hele, og eventuelle noter er vist desværre gået tabt med tiden, men enkelte kan vi se og mærke, og dem er vi lykkelige for!
Der er ingen rust, ingen utætheder (ud over de klassiske, utætte vinduer som må blive næste projekt) og ingen problemer ud over nogle instrumenter så store, at de snildt kunne bruges på en mindre færge, men det er småting, der kan fikse :) Hun uden tvivl én af de mest 'gejlede' 77ere, vi nogensinde har set. Der er teak på dæk og i cockpit, skabe i for-kahytten, træbeklædning indvendig og en million andre, små detaljer så man helt glemmer at hun er fra 1978 - der er nogen, der har lagt arbejde i den båd, og vi skylder dem kæmpe tak, for alt, hvad de har gjort, har de dælme gjort godt!!
Atlanten er skiftet ud med Århusbugten, og hun lever nu en lidt mere fredelig tilværelse i Marselisborg Havn, hvor hun til gengæld blir sejlet og elsket. Der er ikke store chancer for hun kommer på de vilde vover igen, men det er nu også meget rart at sejle rundt i en ekstra stærk båd selvom man kun skal til Tunø!
Lotte & Morten, Cuba Libre