top

 

Motorfundament i Maxi 77

From: Poul Erik Kristoffersen, e-mail: PEK@ag.aaa.dk
Date: 20-03-2006

Har købt en Volvo Penta MD6B til min Maxi 77 årg 1977 med 100s drev, til erstatning for den gamle motor, Lombardini MV401.

Jeg er ikke klar over hvad der har lagt i båden fra fødsel, men for at svinghjulet kan være der er jeg nød til at skære ned ca 3-4 cm i den tværvange som vist på billedet. Svækker jeg båden ved at gøre det??.


Alternativ er at vippe motoren i den ende ved svinghjulet ca 3-4cm, hvilket vel også kan gøres da der er et kardanled mellem motor og drev.

Nogle som har erfaring og råd vedr ovennævnte, vil jeg være taknemmelig.

Hilsen
Poul Erik Kristoffersen Medlem 912

From: Bjarke Christensen, e-mail: Bjarke@GreveStrand.dk
Date: 20-03-2006

Hele motorfundamentet kan der skæres i, men lige der hvor du har tegnet ser det ud til at du vil skære i en af bundstokkene. Det ville jeg ikke være tryg ved, da det er dem der giver båden dens stivhed.

Maxi 77 er fra fødsel blevet solgt med MB10/100S (benzin) og MD5/110S (diesel) kombination foruden en masse med udenbordsmotorer.

Du kan finde de gamle tegninger/mål på Volvo's hjemmeside og se om det er rigtigt at MD6B er det stykke større end MB10.

MD6 er iøvrigt en lidt ældre motor, men den og MD7 er nogle af de lidt bedre konstruktioner. Ifølge mine notater skulle den passe på dit 100S drev. Det er dog et 30 år gammelt sæt du ender op med, men det har du sikkert overvejet.

/Bjarke

Det siger vores medlemmer