Maxi 87-eftersyn
From: Østen Mikal Ore, e-mail: ore@fibermail.dk
Date: 06-08-2007
Hei!
Som nybagt 87-ejer, har jeg i første omgang et par spørgsmål som jeg håber nogle derude kan være behjælpelige med.
Eftersom den forrige ejer (som havde båden i 4 år) ikke kunne oplyse om hvornår skrovgennemføringer/ventiler har været efterset/udskiftet, vil jeg gerne have styr på at alt er iorden i den forbindelse - fortrinsvis når båden skal på land igen til efteråret. Er det et typisk gør-det-selv-arbejde (hvad siger forsikrings-selskaberne?), eller hvem er det man skal have fat i?
Hvis man evt. skal skifte mastefoden ud med en ny i rustfrit stål - hvor får lavet en sådan én?
(jfr. indlæg her på siden om mastehavari på Maxi 95)
Mvh. Østen Mikal Ore,
Silkeborg
From: torstein jansen, e-mail: torsteinjansen@yahoo.no
Date: 15-09-2007
Jeg har gjort den operasjonen. Min Maxi 87 er fra 1976 og der ble alle gjennomføringer og kraner byttet. De fleste av gjennomføringene var helt fine, men et par var tydelig tæret og slitne. De hadde nok ikke vært byttet siden båten var ny.
Det er en ganske greit å skifte dem. Det letteste er å skjære med vinkelsliper på utsiden og så ta ut stussen på innsiden etterpå. Det er viktig å legge godt med marin silikon på ut og innside når man skrur inn ny. Det må også legges gjengetape eller stry imellom gjengene for å få det helt tett.
Jeg har ingen kjennskap til forsikringselskap, men kjenner til at det er forskjellig praksis om kulekranene skal stå åpne eller lukket under vinteropplag på sjøen. Frostsprengning kan ødelegge kranene om de fryser,
Lykke til med prosjektet.
Maxi 87 nr 121
From: Michael Olsen, e-mail: olsen@mad.dk
Date: 07-10-2007
Hej
Med hensyn til mastekraven... Så er det jo et ømt punkt på maxi 87 (og på flere andre maxi modeller, har jeg ladet mig fortælle)
Jeg har også en fod der skal skiftes (på båden altså), jeg har tænkt at den skal laves hos et firma der laver rustfri stål opgaver... En fod i rustfri stål A4 (vand og syrefast) mener jeg er en del stærkere end den originale i aluminium... Den rimeligt simpelt udført når den først er afmonteret og er derfor også en temmelig nem opgave at lave og derfor heller ikke særlig dyr (alt er jo relativt) i rustfri stål for sådan et firma...
Med hensyn til skrog gennemføringer... Ja så skiftede jeg en gennemføring da jeg skiftede motor i vinter... Det skulle jeg aldrig ha gjort... Den gamle som jeg ødelagde i forsøget på at skrue den ud virker en helt del bedre end den nye jeg har sat i...
Efter en del snak med flere bådbyggere har jeg hørt / lært -at de gamle gennemføringer som er lavet på bla. Maxi bådene tilbage i 70érne og 80'érne er lavet af noget meget bedre materiale end de skrog gennemføringer man kan købe idag...
Efter gennemgang at alle gennemføringerne i min Maxi 87 (fra 1976) er jeg nu kun bekymret for den nye skrog gennemføring jeg selv har sat i...
Når du har fået båden på land... Så skrug søventilen af... Kik på gevindet på skrog gennemføringen skrab alt skidt af på ydersiden og på indersiden af skroget, ved skrog gennemføringen, så er det rimeligt nemt at se om der er tæring i denne... hvis den er original tror jeg ikke den fejler spor... så skal den bare renses og monteres med søventil igen. -Efter ompakning naturligvis...
Jeg vil naturligvis ikke garantere noget... Men sådan var det på min båd...
God fornøjelse...
Mvh - Michael
From: Hans Egon Stich, e-mail: egon-stich@mail.dk
Date: 05-11-2007
Hej.
Ventiler på Maxi 87.
Faktisk bør du nok håbe, at disse er de originale:-)
Disse var nemlig bedre, end dem man i mange år har kunnet kjøbe her i DK.
Dog kan man nu, efter pres på bådpuscherne, atter købe ventiler i anstændigt sømetal.
Også kugleventiler.
Det er vigtigt, at du køber de rette..!!
Jeg har på min 87er efterset ventilerne, og der var kun een, der skulle skiftes. Og en rep. kunne endog have gjort det.
Skru ventilerne af, tag dem hjem, og skil dem ad og rens dem.
Er de i orden, giver du dem en gang cilikonefedt i gevindene, samme slags som vvs-smeden bruger til vandhaner, og samler dem igen.
Husk at pakke gevindene på gennemløbet, når du monterer dem igen.
På mine gennemføringer sidder d en omløber , som kan spændes op mod ventiulen.
Har du også dette, er det tilstrækkeligt som pakning, at lægge nogle omgange teflon mellem omløberen og ventilen.
På denne måde bliver en senere afmontering for eftersyn meget nemmere.
Angående mastefoden:
Er der egentlig nogen, dr har haft problemer med disse, andet en en enkelt eller to?
Min har det fint, og jeg er da ikke sikker på, at der er tale om et noget overopreklameret "problem" ?
Venlig hilsen
Egon