Maxi 87
From: Flemming Praëm, e-mail: flemming_praem@nr-djurs.net
Date: 24-01-2005
Vi er på 6. sæson de glade ejere af en Maxi 77, men da ingen af os bliver yngre, kunne vi godt tænke os at skifte til en større båd. Her har vi fået kik på en Maxi 87, bl.a. p.g.a. U-arrangementet og de bedre madlavningsfaciliteter.
Hvordan er sejlegenskaberne - gerne sammenlignet med Maxi 77 og er der nogen der eventuelt er i besiddelse af en test.
Hvis der er nogle nuværende eller tidligere 87-ejere der har kommentarer, er de også velkomne.
M.v.h.
Flemming Praëm
From: Bjarke M. Christensen, e-mail: Bjarke@grevestrand.dk
Date: 25-01-2005
Jeg har haft en Maxi 87, har nu en Maxi Magic og sejler ofte kapsejlads i en Maxi 77.
Det skal lige siges, at min 87'er havde et fint storsejl, men genuaerne var noget trætte/hule. Det kan derfor være, at mine sammenligninger ikke holder i alle sammenhænge.
Der er ingen tvivl om indretningen. Af de både jeg kender har 87'eren den mest geniale indretning. Det siges den udgik fordi den var for dyr og forskellen op til en 95'er var for lille. - og det bærer den præg af. Jeg synes der er en verden til forskel fra Maxi 77, Magic (og 84 for den sags skyld) og så *op* til en Maxi 87.
Men alt har en pris. 87'eren indretning er tung. Den vejer 3500 kg mod 77'eren 2000 kg. Ganske vist er den knap så underrigget som 77'eren, men jeg synes man kunne mærke, at den accelererede lidt langsommere end 77. I skal også vende Jer til, at man skal manøvrere lidt mere sikkert i havnen. I 77'eren kan man lige rede en situation ved at tage fat i en pæl og trække. - men den går ikke med 3500 kg.
Til gengæld får man en længere vandlinie på 7,6m eller 12% længere end 77'erne. Det kan klart mærkes på topfarten. Yderligere, så mindes jeg ikke at 87'eren huggede lige så meget som 77'eren kan finde på, når man går højt til vinden.
87'eren er lige så "tryg" og "tør" som 77'eren. Det eneste "våde" i den er en skidt konstruktion på cockpittets selvlæns, der betyder, at den kan finde på at trække vand ind i cockpittet, når man går hurtigt for motor.
77 er en super båd, men har man pengene så ville jeg ikke være i tvivl. Jeg savner min 87'er.
Bemærk i øvrigt, at 77 sejlere er vandt til faldene på ruffet. Maxi 87 er standard født med alle fald oppe på masten. Når jeg hører jeres kommentar om "alderen", så vil jeg tro i skal påregne udgifter til at få dem ført tilbage eller købe en 87'er hvor de er tilbage allerede. Selv jeg (dengang en mand i sin bedste alder i 30'erne) blev træt af at rende på dækket hele tiden.
/Bjarke
From: Ib Grønkjær Jensen, e-mail: thisted@politi.dk
Date: 30-01-2005
Hej
Jeg har lige solgt min maxi 87. Vi har haft den i 4 år og har hvert år været på ca. 3 ugers sommerferie og bruger i vores båd meget til tursejlads. Vi har været utrolige glade for båden, idet det er en solid og sikker båd at sejle med i alt slags vejr.
Vores maxi 87 var fra 1975 og med en MD6B Volvo penta med 10 hk, dette er efter min mening lidt i underkanten af kræfter, idet vi ved enkelte lejligheder ved havnemanøvre i blæsevejr har haft vanskeligt ved at foretage dette, da vinden let driver med båden. Pladsen i cockpittet er stort, men man sidder lavt, og med min højde på 180 cm var det vanskeligt, at se hen over ruffen. Ved bidevindsejlads er skandækket ikke det mest behagelige at sidde på i flere timer.
Som du er inde på, er båden dejligt indrettet om læ. I havn har båden altid været rar at være i. Hvis du går efter en maxi 87, så find en med selden mast og med en Volvo penta MD7A med 13 hk, ca. fra byggenr 280. Jeg har tidligere haft en maxi 84, denne båd, som dog er lidt mindre, - ikke meget, men er en langt bedre båd en 87 når du er på vandet med sejl, jeg vil hellere anbefale en maxi 84.
Med venlig hilsen.
Ib Grønkjær Jensen, RIVALEN maxi 999