Maxi 84 - Bundmaling - Gode råd søges!
From: Dan Jorgensen, e-mail: dan.jorgensen@volubill.com
Date: 19-03-2009
Hej
Jeg købte sidste år en Maxi 84 fra 1977 og er rigtigt glad for den.
Da den kom op i efteråret var der en del begroning (ruhr og alger) på solsiden agter, men ikke noget særligt ud over det. Efter en højtryksspuling blev den pæn og ren, men nogle enkelte steder gik bundmalingen helt af og man kan set ”det der er under bundmalingen”.
Et par steder ved stævnen er bundmalingen også røget helt af og man kan se en hvid/rød farve under den. Det fremstår med en pæn tør overflade og jeg kan ikke se nogle bobler der kan presses hul på så der kommer eddikelugtende vand ud af dem.
Jeg troede så at jeg kunne nøjes med at vådslibe bunden og så male de ”bare” pletter med ny bundmaling med en pensel og dernæst male hele bunden 1-2 gange? Jeg har tænkt mig at anvende Hempel Mille Ekstra 2.5L Sort, idet den tidligere ejer af båden har anvendt denne bundmaling.
Da jeg så købte bundmaling blev jeg fortalt om faren ved osmose. Hvordan finder man ud af om ens båd er osmosebehandlet eller om den har fået osmose?
Og hvad med rusten der trænger ud omkring kølen? Skal man gøre noget særligt ved det? Slibning/vinkelsliber/epoxy/glasfiber?
Jeg håber at der nogle af jer andre mere erfarne Maxi-ejere som kan hjælpe mig lidt på vej.
Hilsen
Dan
From: Øyvind Snibsøer, e-mail: osnibs@gmail.com
Date: 26-03-2009
Osmose gjenkjennes ved at det er små bobler i laminatet. Hvis du stikker hull i disse boblene kommer det ut en illeluktende væske. Om årsakene til osmose strides man, men den mest plausible forklaringen jeg har hørt er at dette først og fremst skyldes dårlig arbeid når skroget støpes ved at det blir hulrom igjen i laminatet. Når båten kommer i vannet trenger det etter hvert vann inn i disse hulrommene, dette utvider seg og lager disse små boblene i gelcoaten.
Andre får korrigere meg, men jeg har aldri hørt om noen Maxi-båt med osmose. Og uansett fabrikat, hvis du ikke finner tegn til osmose på en snart 30 år gamle båt, så er det veldig lite trolig at det skal oppstå nå. Jeg ville absolutt ikke kastet bort penger på osmose-behandling med mindre det var et dokumentert og selvopplevd problem på den aktuelle båten.
Osmose-behandlingen består forøvrig i å påføre skroget 4-5 lag med overpriset epoxy som skal hindre at vannet trenger inn i gelcoaten og videre inn i laminatet. Vel og bra, bortsett fra at epoxy ikke er vanntett. Det vil nok bremse vannets ferd inn i gelcoaten, men det stopper det ikke. Den
eneste overflatebehandlingen som er 100% diffusjonstett er tjæreepoxy. Det er ganske giftig, finnes knapt i handelen lenger og vil blø gjennom all annen maling som påføres senere. Glassfiberlaminatet tåler ellers utmerket godt vann, ellers skulle de 100-tusenvis av GRP vanntanker rundt om i verden ikke vare lenge, siden ingen av disse har noen som helst form for gelcoat.
Det er ellers en meget god artikkel om osmose på denne siten:
http://www.boatsurveyor.com/Articles/boating_articles_main.htm Scroll ned til "Blistered Sister".
Ang. rust på kjølen, så må du komme inn på bart, "hvitt" metall for å få en noenlunde permanent løsning. Sliping med vinkelsliper og flap disc (se:
http://www.traderscity.com/board/userpix15/10111-coated-abrasives-turbo-zirconia-flap-disc-1.jpg) er en meget effektiv metode som godt kan anbefales. Men det er viktig at du får vekk absolutt all rust før du maler over. Rust først er dannet trenger slettes ikke oksygen for å fortsette å jobbe, så det hjelper ikke å bare male over. Pass også på at primeren kommer på like etter at du er ferdig med å slipe, helst innenfor 20-30 minutter, for det tar ikke lang tid før rusten dannes igjen. Bruk en metallgrunning av god kvalitet.
From: Morten Clausen, e-mail: morten-clausen@live.dk
Date: 29-03-2009
At dømme ud fra billederne er der ikke tale om osmose i din båd, men blot at bundmalingen falder af. Det er et kendt problem der opstår når malingslaget bliver for tykt. Du kan vælge at male videre oven på den eksisterende budmaling, men problemet bliver værre med tiden. Du vil opleve at den gamle maling slipper og sætter sig som klumper når du maler bunden.
Den "rigtige" løsning er at skrabe den gamle bundmaling af, slibe primeren op med groft slibepapir, give 1 til 2 lag primer og til sidst påføre ny bundmaling.
Nu er der ligeså mange meninger om bundmaling som der er menesker, men følgende har jeg gode erfaringer med på de både jeg har haft:
-Mal det første lag bundmaling i våd primer og mal den gerne i en anden farve end den du ønsker synlig. Dette for at du kan se hvornår din bundmaling er slidt ned.
-1 lag bundmaling er rigeligt årene efter. Det er vigtigt ikke at bygge tykke lag op igen. Til foråret, slib bunden med en mellem/grov slibesvamp, jævnligt dyppet i vand. Dette for at få god vedhæftning til det nye malingslag, der skal ikke slibes, bare sryges hen over overfladen. Skyl efter med vand, lad tørre og mal.
-Når båden tages på land så vask bunden med det samme. Tørre bunden sidder slimlaget uhjælpeligt fast og du mangedoblet dit kommene arbejde Brug ikke højtryksrenser. Det er en meget brutal måde der ofte slår malingen af. Jeg skrubber bunden med en billig gulvskrubbe imens en anden person skyller med vandslange. Det er enkelt og lige så hurtigt som højtryksrendser.
- Jeg har i flere år brugt Hempels mille solo, hvilket fungeret fint. Har ordnet bund efter ovennævnte metode forrige år og har skiftet til International VC 17 M. Det har fungeret måske endnu bedre og har den fordel at lagene er meget tynde og derfor ikke opbygger tykke lag.
- Når og hvis du skraber bundmalingen af, skal du købe er god skraber, gerne en man kan slibe op på en slibe sten. Det letter MEGET at slibe jernet op for ca. hver ½ kvadratmeter.
-Vådslib altid når du arbejder med bund maling. Bruger du alligevel maskine, anvend maske af god kvalitet samt støvsuger. Glem ikke at det er et gift produkt du arbejder med. Der er mange der sliber den gamle bundmaling af. Det er hurtigere og mere miljøvenligt at skrabe malingen af. Læg plast under båden og aflever det på affaldsplasen. Slib kun når bundmalingen er fjernet, for at forberede underlaget til det nye lag primer.
Vedr. kølen har Bjarke lavet et indlæg der er beskrevet under "teknik og vedligehold". Jeg selv vil første gøre noget ved kølen når jeg laver en aftale med et sandblæser firma. Rusten laver en masse små fordybninger i støbejern som er næsten umulige at slibe i bund. Der er nok jern at tage af, så måske til næste år.
Du er velkommen til at kontakte mig for eventuelle spørgsmål
Hilsen
Morten, MAXI 84