From: Thomas Hernø , e-mail: thomas.hernoe@get2net.dk
Date: 11-11-2007
I går fik jeg min Magic på land, og det var en slidsom oplevelse af få bunden nogenlunde ren. Den var fyldt med 100-vis af rurer i, masser af slimet grøn-brun belægning, og lidt pelset bevoksning. Det var jo ikke lige meningen!
I foråret blev bunden slebet helt ned, og fik en ny epoxy primer, og 2 lag blå bundmaling på. Bundmalingen er Samurai 032 fra Sea Jet. Sea Jet er noget billigere end f.eks. Hempel. Behandlingen lykkedes fra et maleteknisk synspunkt godt, der er fin vedhæftning overalt, og bundmalingen var ingen steder slidt igennem. Båden kom i vandet mindre end en uge efter sidste gang bundmaling, men lå stille i ca. 7 uger før den sejlede første gang først i juli. Siden da har den sejlet mindst en gang om ugen. Allerede midt i juli var der en del rurer. Jeg har dog læst at det har været et godt rureår på grund af høje vandtemperaturer i foråret.
Jeg er naturligvis temmelig øm om den næste nybehandlede bund, og kan se frem til en let tørslibning til foråret for at få jævnet det sidste af rurerne. Men så skal der også andre boller på suppen, så dette ikke gentager sig.
Hvad er jeres erfaringer med sæsonens bevoksning, og har nogen specifikke erfaringer med Sea Jet?
Thomas Hernø
From: Bjarke M. Christensen, e-mail: Bjarke@GreveStrand.dk
Date: 11-11-2007
Jeg havde ikke de store problemer i år. Jeg plejer at have måske 5-10 rurer og i år var der lidt mere, måske 20-30. Det tog ikke mere end 10 min at fjerne dem. De fleste sad bag roret, hvor jeg muligvis har haft en helligdag.
Jeg bruger altid Hempel Ultimate 2. Jeg gider ikke slås med alternativerne for at spare 200 kr. Iøvrigt er jeg ikke sikker på man sparer noget ved at bruge billig bundmaling, hvis man så smører mere på for at det virker. Jeg bruger 3 bøtter til min 999'er og jeg brugte 2 på min Magic. Altså en bøtte mindre end forskriften. Har aldrig haft problemer med det.
Bjarke
From: Thomas Hernø , e-mail: thomas.hernoe@get2net.dk
Date: 14-11-2007
Det er naturligvis rigtigt at man ikke skal skaffe sig selv em masse manuelt arbejde for at spare et par hundrede dukater. Jeg har regnet lidt på prisen for en komplet behandling af min Magic fra renslebet bund, og der er noget mere at spare ved at bruge Sea Jet.
Primer:
Sea Jet Epoxy Primer 117
Jeg brugte 3 dåser a 2,5 liter til 420 kr., i alt 7,5 liter = 1260 kr.
Hempels Light Primer. Kan ofte fås til ca. 220 kr. for 0,75 liter (det er ikke billigere at købe det i 2,5 liters dåser). Pris for 7,5 liter = 2200 kr.
Bundmaling:
Sea Jet Samurai 032: Jeg brugte 2,5 liter til 615 kr. og 0,75 liter til 190 kr., i alt 3,25 liter til 805 kr.
Hempel Mille Xtra. Ca. 300 kr. for 0,75 liter, og ca. 1300 kr. for 3,25 liter.
Hvis det hele er Sea Jet er prisen i alt 2065 kr., for Hempel er det 3500 kr. i alt.
Jeg har efterfølgende læst at Sea Jet bundmaling har fået god bedømmelse af Dansk Sejlunion, uden dorg at have fundet undersøgelsen. Et par andre både i havnen har brugt samme Sea Jet primer og bundmaling, dog i andre farver, med langt bedre resultat end mig.
Jeg er fortsat interesseret i at høre om andre har erfaringer med Sea Jet.
Thomas Hernø
From: Bjarke M. Christensen, e-mail: Bjarke@GreveStrand.dk
Date: 14-11-2007
Ja, hvis man sammenligner liter-for-liter. Mit argument er bare, at der jo også kommer en stort prisforskel, hvis man smører for meget på, fordi man er usiker på om det virker. Jeg smurte 2*0,75l Ultimate 2 på min Magic. Med klubrabat kostede det mig 600 kr hvert forår.
Bjarke
From: K Hansen, e-mail: Khansen@stofanet.dk
Date: 30-11-2007
Hej det er altid spændende at se hvad andre gør og prøver. Jeg har for 5 år siden prøvet med en billigere hempel, men skiftede dengang over til ultimate 2. Det første år var jeg ikke helt overbevist men året efter var den i orden. Jeg har en teori om, at der skal et godt lag til .. Jeg har de sidste tre år prøvet at springe et område over, det første år den ene side af kølen, året efter de 4 pletter ved støtterne, sidste år pletmalede jeg med 0,75 liter og der var ti ruer på skroget, men skruen var helt sat til med ruer. Hvis nogen har fundet ud af hvordan man holder skruen ren ville det være skønt, for den kan næsten ikke sejle for motor når vi når til efteråret, men for sejl går det fint. Jeg kan fortælle at det er skønt at glide forbi en ny flot 34 fods sidst på sæsonen i min maxi 77, der var tre mand som febrilsk trimmede sejl, jeg kunne se bunden på deres båd, de havde ikke en chance,
K. Hansen!
From: Jan Sørensen , e-mail: janlot@soerensen.tdcadsl.dk
Date: 01-12-2007
Hej....
Lige et lille indlæg om mine oplevelser med Seajet, jeg ved ikke hvordan sejlunionen kan anbefale Seajet som et kvalitets produkt men det må være fordi at fabrikanten sponserer sejlunionens arbejde, det kan umuligt være fordi at de har fortaget kvalitative test med malingen.
Jeg har et enkelt år syntes at jeg ville spare lidt penge på bundmalingen. I min søgen faldt jeg over Seajet samurai som var billig og lovede gode resultater. Det gør jeg aldrig mere, da vi fik båden op lignede den et veritabelt koralrev, den var fyldt med ruer og muslinger samt et ulækkert grønt slimet lag. det var så galt at jeg brugte en bred tapetspartel til at tage det af og brugte senere en del tid på at højtryksrense bunden af båden. Det var spandevis af muslinger.
En lille krølle på historien var at min altid medbragte hund syntes at muslingerne var en delikatesse men måtte senere sande at muslinger giver ondt i maven og kan ikke renses af stuegulvtæppet, hvilket yderligere gav en udgift for bådejeren på 6000 Kr.
Jeg har siden brugt Hempel´s Mille og kunne ikke finde på at ændre på det. Her i år har båden ligget ved bådebroen 99 % af tiden på grund af manglende tid og meget dårlig vejr så det var med bange anelser at vi skulle have båden op men som altid så kunne jeg vaske bunden med Ajax, rent vand og en stiv børste, ca. en halv times arbejde og den er klar til maling på ny. Hunden må så nøjes med tørfoder.
Godt nok en lidt dyrere maling men langt bedre resultat og en sund hund.
Venlig hilsen
Jan Sørensen
Xena II, Holstebro
From: Ib Grønkjær Jensen, e-mail: ib.g.jensen@privat.dk
Date: 02-12-2007
Det er selvfølgelig et vanskeligt emne at udtale sig om. Jeg skal heller ikke gøre mig klog på emnet. Men jeg har nu i mange år brugt den samme opskrift på brug af bundmaling. En gammel sejlerkammerat sagde, du skal aldrig smøre mere på, end du gider at skrabe af. Jeg har så forsøgt at efterleve dette. Jeg bruger max. 3 liter hardracing på min maxi 999. Jeg bruger altid det, som er godkendt til brug som bundmaling på lystbåde. Inden påsmøring vandsliber jeg bunden for at gøre den glat, og herefter påsmøring. Det er altid med skiftende resultater, at bådens bund viser sig ved efteråret. I år havde jeg enkelte rurer på bagkanten af kølen og roret, og enkelte under roret og bunden af kølen. Enkelte i nogle få cm under vandlinien. Grønne alger i vandlinien - værst ved stævnet. Maxi 999 ligger lidt dybt i stævnen - med en lille overgang mellem vandlinien og bundmalingen. En højtryksrenser og lidt skrubben i vandlinien og båden stod med en pæn og ren bund - klar til næste år. Skruen havde jeg i år smurt med alugard. Det gør jeg ikke igen. Skruen, som er i en messing/bronze legering, skal ifølge min og andres mening blot renses og slibes ved optagning af båden og herefter vil metallet selv holdt rurer og andet væk. Husk det skal være om efteråret for at skru kan anløbe/irre. Drevet smøres med alugard. Jeg har ikke andre løsninger på dette, men hullerne til sug af vand var næsten lukket af muslinger. Jeg vil mener, at en ren bund på båden er et spil mellem miljø og var vi som bådejere kan og skal leve med.
Der har også være en mindre debat om søventiler ved vinter-opstaldning. Jeg har af erfaring lært af en smed, at de skal stå halv åbne, idet ved frost kan de ikke ødelægges. Jeg taler kun om kugleventiler. Lukket vil vand ikke kunne lukkes væk. Helt åbne vil der være fugt bag ved kuglen og ved frost vil det deformere kuglen og gøren den vanskelig at dreje med. Halvt åben vil vand kunne løbe væk og kuglen vil ikke tage skade ved frost.
Husker i alle at lukke vandet ud af roret på jeres både. Maxi 999 har en mindre prop i bunden af roret. Der kan være meget vand roret.
Med venlig hilsen
Ib Grønkjær Jensen
Maxi 999, Rivalen af Vilsund
Jeg har været medlem i flere år og har haft stor fornøjelse og glæde af mit medlemskab og kan anbefale alle med en Maxi sejlbåd at melde sig ind i klubben
— Jens Peter Nielsen
Kontingentet til Dansk Maxi Klub har været en af mine bedste investeringer, alene besparelser ved de forskellige sejl arrangementer har betalt kontingentet flere gange
— Christian Crüger
De mange Maxi arrangementer besøges altid med begejstring, alene de, er kontingentet værd, at man så samtidig kan finde svar på næsten alt på deres hjemmeside er blot et ekstra plus
— Gunnar Kloster
Jeg kan anbefale alle med en Maxi sejlbåd at blive medlem, ud over en masse gode arrangementer, et rigtig godt klubblad er alle, altid flinke til at komme med gode råd
— Poul Erik Larsen
Mit sociale netværk er blevet markant større med flinke personer der har samme fritidsinteresse som jeg, på hjemmesiden kan jeg finde svar på alle Maxi relaterede spørgsmål
— Poul Erik Larsen
Det er svært for ikke at sige umuligt at finde andet end positivt at sige om vor sparring med de andre medlemmer af Dansk Maxi Klub, de er flinke til at komme med gode råd i forbindelse med vores Maxi 95
— Steffen Pedersen
Set i bakspejlet, skulle vi have meldt os ind i Dansk Maxi Klub som nystartet Maxi ejer. Vi kan i hvert fald varmt anbefale at melde sig ind i Dansk Maxi Klub – Vi har allerede tjent vores abonnement ind.
— Helmut Sørensen
Vi sætter stor pris på muligheden for at kunne ringe og skrive efter hjælp til forbedringer på vores Maxi 77 Dejligt at have muligheden for at få hjælp af Maxi kendte folk
— Steen Cassøe
Jeg kan jo ikke vide alt. Derfor er det vigtigt for mig at vide, at jeg altid har ét sted, hvor jeg kan få råd og vejledning, hvis jeg skulle være i tvivl om noget
— Bente Johansen