top

 

Maxi 33 vs 999

From: Bjarke M. Christensen, e-mail: Bjarke@Grevestrand.dk
Date: 21-01-2006

Til Kurt og Jørn,

Jeg går og leger lidt med tanken om at “opgradere” og kigger lidt på de både I har erfaring med. Jeg er lidt usikker på hvad forskel der er på de to modeller og hvor stor forskel 33’erens nye lave køl gør ift 999’erens mere traditionelle køl.

Peter ”cash” sagde, at I havde sejlet en del sammen og måske var kommet frem til noget jeg kunne bruge ?

/Bjarke


From: Kurt Færch Madsen, e-mail: nipiki@adr.dk
Date: 24-01-2006

Hej Bjarke

De to både har kun selve skroget tilfælles. Maxi 33 har centercockpit og agterkahyt helt ude i hækken, hvorimod 999 har agterkahyt i venstre side under cockpit og kistebænke agter. Maxi 33 har kort køl og derfor også kortere mast (134 cm kortere end 999) mindre sejlareal. Maxi 33 er udstyret med tre cylindret motor og sikkert tænkt som en turbåd med et sejlareal, der er let at håndtere. Jørn og jeg sejlede til Norge i 2003, Jørn i hans 999 og jeg i min 33. 999 er hurtigst på bidevind, da 33 har større afdrift p.g.a. det mindre greb i vandet. Når der er vind (fra ca. 8 sek.m.) og 999 skal rebe ned, er 33eren lidt hurtigere end 999. Generelt kan man sige, at 33 er underrigget som de ældre maxier, og derfor har det svært i svag vind. At vi kunne sejle stærkt under Classic Fyn Rundt  2005 i 33eren skyldtes, at da vinden blæste op til hård vind skulle vi sejle med slæk på skøderne, som er ideelt for en båd med kort køl. Svag vind eller meget bidevind havde ikke været til vores fordel, men til 999erens fordel.

Mvh. Kurt


Andre indlæg til denne model:

Det siger vores medlemmer